V Praze 20.2.2016

 

Pro zájemce a budoucí autory připojuji osobní rady a zkušenosti získané z praxe. Po dokončení pohádek jsem hledala na trhu nakladatele. Rozeslala jsem ukázky do několika redakcí, ale buď měla svůj ediční plán plný, nebo neměla zájem. Jako laik v oblasti knižního trhu jsem loni situaci víceméně zmapovala. Zjistila jsem, že podmínky na trhu nejsou u prvotin neznámých autorů příznivé. Prostě, pokud nejste mediálně známá osoba, nebo nemáte vlivné přátele, máte šanci uspět minimální. Proto všem radím, obrňte se trpělivostí nebo hledejte jiné možnosti. Možná máte „v šuplíku“ nějaké dílo napsané a oceníte tyhle zkušenosti. Jak je na tom autor v realitě zjistíte z grafu vlevo. Vydání knihy není zrovna levná záležitost. Většinu nákladů z konečné ceny tvoří výrobní náklady (příprava, grafické práce, korekce, tisk, kompletace), investice a práce nakladatele, propagace titulu, distribuce, prodejní marže a DPH. Prostě než se klasická kniha objeví na pultě v obchodě, prochází „kolosem“ uvedených procesů.

Realita je dost tvrdá a prakticky mne „dotlačila“ hledat optimální možnosti knižního vydání. Prakticky jde o tři varianty. Buď vydání přes nakladatele, nebo ve vlastní režii, či prostřednictvím projektů s finanční podporou čtenářů (startovač, Hithit). Vlastní vydání je nejnáročnější, protože autor musí zajistit všechny činnosti z grafu (za nakladatele, distribuci, prodej, marketing, tisk). Tím je zatížen finančně i časově. Má to své klady i zápory, rozhodně to není dobrá varianta pro každého. Navíc, v malém nákladu prakticky nepořídíte knihu za srovnatelnou cenu na trhu, neboť výrobní náklady tiskárny jsou při malých počtech vyšší jak u tisícových nákladů, což je vlastně paradox, neboť příprava a vše kolem zabere úplně stejné množství času bez ohledu na počty kusů. Dále distribuce, prodejní marže a DPH cenu už i tak vysokou opět zvednou. Jediným řešením, jak knihu zrealizovat s optimální cenou na trhu, je prodej na webu bez distribuce a prodeje v obchodech. Samozřejmě tento způsob prodeje má svá rizika a úskalí. Po všech „peripetiích“ (se zasíláním ukázek, zmapováním tiskáren a fungování obchodu) mi stále ležely krásné pohádky v šuplíku. Tak co s tím udělám, říkala jsem si. Nakonec jsem pohádky vydala i s riziky, abych udělala radost sobě i čtenářům. Jak jste pochopili, při nákladu 500ks nemůže jít o klasický prodej. Cena by se šíleně zvedla, proto pohádky v regálech běžných obchodů nenajdete, k prodeji jsou pouze zde na webu :-).

Jsem ráda, že jsem letos projekt zrealizovala, ale až čas ukáže, jestli volba byla dobrá. Pokud uvažujete nějakou publikaci vydat, zvažte možnosti a některou z uvedených si vyberte. Letos oslavuji, neboť se narodí „pohádková trojčátka“ Příběhů dávných věků (plán s tiskárnou je květen) a v září přibude další „miminko“ v podobě Vánočních pohádek. Kdo máte něco podobného za sebou, jistě víte kolik úsilí, času a práce tvořivé projekty vezmou. Můžete tedy na rozdíl od jiných ocenit snahu a vše kolem. Jde o knižní novinky, nové, nepublikované a neznámé pohádky, které jak doufám osloví malé i velké čtenáře svou romantikou, napětím, dobovou atmosférou, ale také kouzly, humorem a překvapivým dějem. Pokud hrdinové budou děti provázet jako vzory životem, aby nestrádaly, ale našly v sobě sílu uskutečnit své sny, tak mne tahle obliba potěší o to více. Oficiální zahájení prodeje i akce (setkání, křest, prodej, projekty) vám včas oznámím. Podrobnosti k nákupu najdete v e-shopu. Využít můžete také rezervace VP či nabídky bonusů. O změnách vás budu informovat. Všem budoucím spisovatelům přeji nejen inspiraci, ale hlavně vstřícné nakladatele a štěstí na dobré přátele a obchodní partnery. Oslavte se mnou narození „trojčátek“ a web i příběhy sdílejte s přáteli. Za podporu se sdílením webu všem moc děkuji, Mary.

 

ikonka GTPR, S-rank a Jyxorank